tisdag 26 oktober 2010

Hej Texas!

Det här med outlets. Det är något som drar var och varannan student över den mexikanska gränsen för att köpa en ny garderob. Vi ville ju inte vara sämre. Speciellt med tanke på att vår garderob faktiskt böjade bli rätt så trist. Endast 15 kilo i bagage börjar ta ut sin rätt. Tanken var ju att resa lätt för att enkelt kunna resa runt med varsin ryggsäck under ledigheten. Inte så konstigt kanske, eftersom att resa runt är det som vi är vana att göra. Att vi skulle ha sammanlagt 8 månader mer eller mindre bofast hade vi missat.

Så vi hakade på idéen att åka över till San Antonio i Texas över en helg.
Vi tog en buss klockan 05.00 i fredags, vi skulle vara framme vid 13. Helt överkomligt. Vi hade hört att det kunde bli lite segt i gränsen till USA, utredningen om hurvida vi är terrorister eller inte eller kanske ännu mer aktuellt hurvida vi smugglar knark eller inte.  Tyvärr hade vi det lite otur i gränsen för att hela deras superdupersäkra tafingeravtryck-fotosystem-kollaompassetäräkta-system var trasigt och under två timmar väntade vi på att det skulle lagas och sedan ytterligare 1 timme på att komma in. Väl godkända och välkomna in i USA så for bussen vidare norrut och vid 16-tiden kom vi fram till vårt hotell, som visade sig vara ett motell eftersom det låg precis brevid motorvägen. Kanske inte det charmigaste läget men hittills det bästa motell jag bott på :)

Tre timmars kö för att bli godkänd i gränsen

Vi rörde oss ca 10 meter i timmen.

Det fanns en pool - kändes som i Thelma and Louise

Rodeway Inn!

Fredagen hade ett syfte. Att hitta ett steakhouse och en transport som kunde ta oss till den superduperstora outleten Prime Outlet i San Marco. Efter en bamse entrecôte/ribeye till Kajsa och Oxfilé till Alex hittade vi en taxi som gärna klämde in 8 europer i en taxi dagen därpå. Mission accomplished!

Lördag=Outlet
Kolhydratladdar på Taco Bell
Shoppingen har ni redan sett bilder på och summa sumarum så kan vi konstatera att det var stort. Jättestort. Skulle lätt kunna avlagt två dagar där. Tur att det inte var så eftersom plånboken inte hade klarat det. Senare på lördagkvällen gjorde vi staden och firade våra inköp.
Roks, jag och Julia

Firar inköp med en tur på stan

På söndagen delade vi upp oss, de som skulle köpa en I-pryl och de som inte skulle det. Jag och Alex var de som inte skulle köpa en I-pryl och istället gjorde vi kulturella saker som att kolla in en gammal befästning från nåt krig för ett par hundra år sedan. Alamo of San Antonio var jättepoppis bland turisterna och den amerikanska stoltheten la sig som en tjock filt över alla besökare i den lilla kyrkruinen.
Skoskavshantering

I väntan på middag och senare avfärd mot Mexiko
 Nästa kulturella utflykt var till köpcentret där jakt på tennisrack stog på tur. Ingen lycka dock. Senare kikade vi in utsiktstornet och åt ytterligare en måltid på ett steakhouse innan avfärd mot Mexiko och hemkomst till Monterrey på måndag morgon.