lördag 5 mars 2011

Hej Matblogg!


Som ni säkert vet fick vi finfina presenter från Sverige. Curry var en sak som stod på min lista. Varför kan man undra? Ska de göra Flygande Jacob? eller Remouladsås? 

Nä, mest är det så att svensk curry är så typisk svensk.

Jag undrar om det finns en krydda i andra länder än Sverige som heter just "Curry". För curry är egentligen synonymt med kryddblandning där det traditionellt ingår vissa kryddor. Att vi har en speciell "Curry" curry tror jag är lite ovanligt. Hursomhelst. Svenne-curry är en av de svenskaste smakerna jag vet och idag så blir det Svenne-Curry-Fisk i Querétaro!

Den här bloggen har inte utvecklats speciellt mycket, vilket den inte heller har syfte att göra, men idag - då blir det en MATBLOGG!

För att ni ska känna att vi är riktigt nära hemma så kommer här dagens recept och ni kan äta precis samma mat som vår lördagslunch!

OBS! Detta är första gången rätten lagas så det kan smaka lite hur som helst.

Svenne-Curry-Fisk

2 dl Mellangrädde
1/2 dl vatten
400 gr vit fisk
1 dryg tsk curry
100 gr Sockerärtor
1 grovhackad, eller hyvlad, vitlöksklyfta
lime/citron
salt

Blanda grädde, vatten, vitlök, curry och salt tillsammans i en form. Lägg i fisk och sockerärtor.
In i ugnen tills fisken skivar sig (ca 20 minuter) på lämplig värme. Vi har inte en aning om hur varm vår ugn är, men det går bra ändå. Har man en vanlig ugn och känner för att lyxa lite tror vi att det är gott med lite ost på toppen. Men vår gasugn jobbar bara underifrån så ost blir lite överflödigt.

Serveras lämpligen med ris och någon fräck grönsak.

Så, hur smakade det då. Jo, helt OK! Men jag skulle nog koka sockerärtorna på sidan om och stället ha blomkål i grytan.
Jag hoppas nu på feedback från er ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

När det kommer till svensk curry och fisk så kör jag bara ett recept, min traditionella fisksoppa, vilken jag lagade i fredags till våra engelska gäster.Men det kanske är dags att ändra på vinnande koncept snart. Lite connection med Er kändes dock då det ingick exakt samma curry. KRAM!!