onsdag 1 september 2010

Framme i Mexiko!




Efter en lång resa och en mycket varm natt (25-30 grader, fläkt men ingen AC) har vi nu vaknat upp på Hostel de casa de la Barrio i Monterrey!
Det gick faktiskt rätt så smidigt att flyga från Landvetter till Amsterdam och sedan vidare
till Atlanta och sist till Monterrey.


Hamburgare
Jag (Kajsa) var mycket glad åt min korta visit i USA där det både fanns "smal-speglar" på toaletterna och att hamburgarna var en hel skogshuggarmåltid. Bra kombo!


När vi tillslut kom fram till Monterrey var första steget att ta
 sig in genom passkontrollen . Alex kom in utan problem medan jag hade tre tjänstemän som ordade om mitt visum. Om det var giltigt, om det i så fall skulle stämplas och hur jag skulle gära för att få ett nytt.
Det gick bra. Jag kom in och nu har vi 30 dagar på oss att skaffa nytt permanent tillstånd.




Sen så kom igen "pick-up" från hotellet som vi hade beställt. Men en taxi tog oss till
Hostlet som vi nu ska bo på i tre nätter. Det närmaste projektet blir att leta bostad och 
vi väljer mellan att hitta något eget eller att dela ett hus med några andra studenter. Det lutar åt att dela hus, 
men undvika engelsktalande så mkt som möjligt om vi ska lära oss spanska.
Vi får väl se hur det går med det. På ett sätt är det ju viktigare att få ett bra rum.


Det är en vecka till första skolaktiviteterna äger rum så nu ska vi bara försöka få någon känsla för stan.
Det är verkligen stort. Sjukt stort. Monterrey ligger inklämt mellan bergen och 
sträcker sig så långt ögat når åt alla håll.


Dagens glosa: Salida - utgång
Dagens känsloläge - lite ångest, lite roligt, men mest mkt varmt.


Kram på er

Inga kommentarer: