tisdag 28 september 2010

Stora avstånd

Det har, som ni kanske vet varit ett stort jordskred i Oaxaca  i södra Mexiko.
Jag fick reda på det då Alex berättade att han hade fått ett sms hemifrån. Det är märkligt hur dålig nyhetsuppfattning jag har här. I vilket fall som helst så ligger Oaxaca mer än 20 h bort med bil. Det är ett så otroligt stort land med enorma avstånd. Mexiko har verkligen fått utstå mycket senaste året. Här i Monterrey var orkanen Alex för ett par månader sedan, förra veckan blev 100 000-tals männsikor evakuerade från sina hem i Veracruz och nu detta. 


Jag fick ett fint tips på en föreläsning idag och hur man kan hjälpa fattiga och katastrofdrabbade människor. På www.kiva.org kan du ge ett microlån till en persons verksamhet och sedan följa berättelsen om hur det går. Mikrolån ger framförallt kvinnor en chans att starta verksamhet utan materiell säkerhet. Muhammad Yunus, som fick 2006 års fredspris är en av grundarna till denna kreditform. 


Nu sitter jag på biblioteket på skolan och ska fortsätta plugga. Inte bara blogga hela tiden!


Kolla vilken feting Monstera! Jag som tycker vår är gigantisk!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag tittade faktiskt på kartan innan jag slängde mig på telefonen. Förstod att det var långt därifrån och bestämde mig för att inte agera hysterisk morsa...puss o kram på Er

Kajsa sa...

Även vi behöver slänga ett öga på kartan nu och då. Att Mexiko är 4 ggr så stort som sverige är rätt svårt att förstå! Kram och hälsa alla!

AnnaO sa...

Fint att ni håller distans till jordskred! Sådant uppskattas. Kramm!

Lars sa...

Hej på er!
Lurigt med det där jordskredet. Såg på nyheterna nu att det är ganska allvarligt. Bra att ni befinner er på behörigt avstånd. Kul dock att allt är bra med er. Skolan såg ju riktigt hi-tech ut. Här är allt som det ska. Mycket i skolan. Första kursen är ganska tråkig men det är väl bara att bita ihop. Måste sticka. Skriver mer en annan gång. ha det så bra så hörs vi. Puss o kram
//lars