fredag 24 september 2010

Studera-studera-studera!

 Här är EGADE - där vi pluggar!


Nu har skolan börjat, på riktigt. Tänkte ge en liten rapport om hur skolan är här jämfört med hemma.
Djur på campus

Vi pluggar på EGADE som är en del av ITESM . 
(Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey)
Det är deras handelshögskola och undervisar enligt MIT-standard. Dvs att det är små klasser, mycket av arbetsuppgifterna går att göra virituellt och många av lektionerna finns även på nätet. Det som vi märkt än så länge är framförallt att klasserna är mindre. Max 30 studenter och i två av mina klasser är vi ca 12 elever. Det blir mycket personligare och läraren kan namnet på eleverna efter ett par lektioner.

 Den andra skillnaden är att det är mycket läxor. De mesta görs i grupper om 3-4 studenter och man har inlämmningar eller presentationer nästan varje vecka. Det gör att arbetsbördan blir annolunda jämfört med på Chalmers. 

Hemma är vi vana med att ha föreläsningar ca 15-20 h i veckan, sen så är det power-plugga som gäller två veckor innan tentan. Här ska tentan vara lätt och utgör bara ca 30 % av slutbetyget. 


Närvaro är viktigt. Vi kan missa två lektioner under terminen. Missar man mer får man inte skriva tentan och blir automatiskt underkänd.
Jag har fått en mkt god känsla av skolan so far. Men det är mycket att läsa. Jag har en 200 sidor att läsa till måndag så det blir en ganska stillsam helg.


3 kommentarer:

Sofia sa...

Jag tycker det låter ganska bra med att ha plugget utsprit över hella terminen, det kanske kan få kajsas tenta nerver att minska lite?
Jag längtar efter att ni kommer hem.

Anonym sa...

Hej på er
Kul att följa er på bloggen.
Här hemma rullar allt på. Det regnar o hösten närmar sig.
Nu sitter jag, Linnea och Dan o fikar. Alla hälsar!
Kram Farmor

Kajsa sa...

Jo, det är inte så dumt faktiskt. Det kommer inte bli nån tentaångest iallafall :)